År 1999, vecka 12

 

Strejkrätt

Behöver det finnas strejkrätt?

Ska man döma av uttalanden från Peter Jeppsson, företrädare för Bussarbetsgivarna (BuA), så är det tveksamt om arbetare ska ha rätt att gå i strejk.

Denne Jeppsson har försökt framställa sig som trafikanternas vän nr 1, han bekymrar sig för de olägenheter som trafikanterna drabbades av vid bussstrjken nyligen. För trafikanternas skull vill han nu begränsa bussförares strejkrätt.

Den verkliga orsaken är nog en annan, även om den inte låter lika bra:

utan strejkrätt görs facket tandlöst och löntagarna försvarslösa

utan strejkrätt kan arbetsgivarna styra fritt.

Men det kanske inte gör något? Är inte arbetsgivarna kloka och hänsynsfulla?

Nej, det aktuella erfarenheterna från busstrafiken visar just att så inte är fallet. Inte ens något så blygsamt som pausar för möjlighet att besöka toaletten varanan timme har man gått med på från bussarbetsgivarna!

Om BuA:s attityd påmindes vi åter efter Yrkesinspektionens föreläggande nyligen, om pausar på 10 minuter varannan timnme. BuA vägrar att rätta sig efter föreläggandet - överklagar och seg-drar istället, så länge man bara förmår.

DET FINNS naturligtvis ett mycket enkelt sätt att undvika en strejk som den Sverige nyligen upplevde. Det är att på ett tidigt stadium undanröja orsaken. Hade arbetsgivarna från början avstått från att beröva bussförarna deras pausar, då skulle denna strejk aldrig ha behövt bryta ut.

Det råder knappast någon oenighet om det önskvärda i att undvika strejker, och särskilt sådana i trafiken. Dessa drabbar ju på ett direkt sätt tredje man"*

Utifrån sina partsiintressen kan SAF-organisationen BuA:s linje beträffande strejkrätten möjligen vara förståelig, men inte utifrån något allmänintresse.

ÄVEN OM bussförare skulle ha en en böjelse för att strejka, är det knappast något de kan göra i smyg. Många människor kommer att märka det. En strejk utan rimliga krav kan inte vinna allmänhetens stöd, och då måste den snart avblåsas.

För övrigt kan konstateras av Sveriges bussförare genom åren knappast ägnat sig åt något okynnesstrejkande. Den senaste bussförarstrejken var på Swebus 1993. Dessförinnan strejkade bussförare 1930, i Huvudsta nära Stockholm. I övrigt känner i varje fall inte jag till några särskilda bussförarstrejker i vårt land.

Det är med strejkrätt som med yttranderätt. Inskränkningar kan motiveras med i och för sig lovvärda syften, men resultatet av inskränkningarna skulle bli att människor görs mer maktlösa.


* eller ska vi säga "kvinna" - eftersom kvinnor utgör majoriteten av resenärerna inom lokaltrafiken.


 

 Jan Millds hemsida
Millds blogg
  MILLT SAGT